Monday 27 October 2008

"wahai BM 1 & 2, Matematik dan BI...

... ada dengar tak, rumah UPSR korang nanti akan ada penghuni baru. Tak tahu lagi jadi ke tak, belum ada kata putus. Siapa? ohh..... nanti kalau jadi, sambutlah ia dan ucaplah, Selamat Datang Mata Pelajaran Sejarah!!!"

baca ni dulu:

oleh Hayati Ibrahim, 16okt2008.
PUTRAJAYA: Kementerian Pelajaran sedang mengkaji dan menilai supaya mata
pelajaran Sejarah diajar secara khusus kepada murid sekolah rendah mulai
pelajar tahun tiga, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail.
Beliau berkata, sukatan pelajarannya akan ditentukan selepas
perbincangan terperinci membabitkan semua pihak berkepentingan.
"Buat masa ini, kandungan kurikulum Sejarah di peringkat sekolah rendah
diajar dalam Kajian Tempatan iaitu satu mata pelajaran teras dalam
Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) komponen yang mengandungi sejarah,
ekonomi, geografi, alam sekitar dan kejayaan negara Malaysia.
"Mata pelajaran ini adalah program pembelajaran di peringkat Tahap II
sekolah rendah iaitu tahun 4 hingga tahun 5, sementara peringkat sekolah
menengah, mata pelajaran Sejarah memang sedia diajar sebagai mata
pelajaran teras dan wajib bermula dari tingkatan 1 hingga 5," katanya
dalam kenyataan di sini, semalam.
Razali berkata, kementerian amat menyambut baik saranan Perdana
Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya mata pelajaran Sejarah
dijadikan subjek wajib di peringkat sekolah rendah untuk memastikan
generasi muda mempunyai kefahaman mendalam mengenai sejarah negara.
Ia juga selari dengan Teras Pertama yang digariskan dalam Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 apabila kementerian memberi
penekanan lebih khusus kepada usaha membina negara bangsa.
Ini kerana, katanya, unsur Sejarah mampu melahirkan murid
berpengetahuan mengenai hubungan mereka dengan masyarakat.


Ini rangkaan tuntas saya.

Elok la tu mata pelajaran sejarah diajar seawal darjah lima dan enam di sekolah. Banyak benda baik yang nampak.

Caranya, silibusnya belum diketahui lagi la. Saya pula berpendapat, silibus tingkatan satu dan dua diajar kepada pelajar darjah lima dan enam. Maknanya sampai tingkatan tiga, pelajar dah belajar sejarah Malaysia.

Hepp… budak tingkatan empat dan lima, mana mau pigi ha?

Korang akan belajar silibus baru laaa. Kah kah kah.

Ingat takde sejarah lagi ke kat dunia ni? Ada laaa… mesti ada punya.

Kan masa tingkatan empat dan lima, pelajar semua dah ada aliran pilihan sendiri. Tak pilih sendiri kurang-kurang berdasarkan ujian personaliti yang dikeluarkan oleh guru kaunseling sekolah dah tentukannya. Banyak bidang contohnya ICT, Sastera, Sains Tulen, Kejuruteraan di sekolah teknik, rekaan fesyen ditawarkan. Kan setiap bidang tu lain daripada yang lain.

Ok berbalik kepada mata pelajaran sejarah tadi, secara masuk akalnya semua perkara ada sejarah; tak terkecuali bidang yang ada di tingkatan empat dan lima. Jadi, apa salahnya kalau dalam tempoh tu, mata pelajaran sejarah dunia dan sejarah Malaysia yang telah dibawa kepada pelajar tingkatan dua dan tiga, digantikan dengan sejarah ICT misalnya. Sukatan begini mampu meningkatkan minat dan kesedaran di kalangan pelajar.

...jauhnyaaa pandangan...

Selain itu, pengetahuan yang mereka dapat boleh menjadi sumber ilham dan inisiatif mereka untuk terus mendalami ilmu itu dan mungkin boleh mewujudkan persaingan yang lebih pesat serta evolusi kepada kebaikan (dari segi ciptaan dan pemikiran) yang lebih pantas, juga jauh ke hadapan. Sejarah juga antara elemen terpenting dalam menjadi seorang pemikir. Lagi pun, di kolej dan universiti, pengetahuan tentang sejarah mengikut bidang (contohnya fakulti media massa, fakulti psikologi, fakulti falsafah) adalah mata pelajaran penting untuk menamatkan pengajian.

Dari aspek lain, sebenarnya menawarkan mata pelajaran sejarah di sekolah rendah turut membuka lebih banyak peluang pekerjaan khususnya guru sejarah.

Harap-harap juga para pelajar boleh mengambil inisiatif ini untuk mengkolaborasikan ilmu sejarah dengan subjek lain terutamanya pengajian agama dan sivik.

Semoga Berjaya.
***

Wednesday 22 October 2008

evolusi dialek melayu sarawak

~keunikan dialek melayu sarawak semakin berkurangan.~

Pengenalan: Ini sekadar cicipan dari kehidupan seharian bersama ahli keluarga yang sahabat handai.
[sebelum lupa, saya orang Sarawak, di pinggir Bandar Kuching].

Pada suatu hari di sebuah kedai, saya bertanya kepada seorang pekerja, “kamek suka ngan klip rambut jenis tuk tapi bagus agik mun ade rone kalas [saya suka akan jenis ni tapi lebih bagus kalau ada warna ‘kalas’]”. Gadis melayu itu bertanya kembali, “kalas ya apa? [‘kalas’ tu ape?]”. “kalas ye ‘pink’ [‘kalas’ ialah ‘pink’ @ merah jambu”.

Benarlah apa yang dikata, bahasa berevolusi.

Memang kita sedari lain era, lain penggunaan kata.

Ini turut berlaku pada dialek melayu Sarawak.

Kalau dengan orang tua kita akan mendengar istilah yang boleh dikatakan kuno. Jika digunakan dalam perbualan bersama orang muda, biasanya akan berlaku salah faham atau ada yang tak faham langsung.

Ini sedikit sebanyak membawa kita kepada isu integrasi kerana pada zaman sekarang semakin ramai orang berhijrah ke sana sini misalnya dari miri ke kuching.

Apa yang kita tahu, orang semenanjung lebih faham dan mudah berkomunikasi dengan penduduk sabah dan brunei. Secara geografinya, sabah dan brunei pula dekat dengan utara Sarawak sepert miri (miri dan kuching jaraknya ibarat johor dan perlis). Oleh demikian, tidak hairanlah kenapa penduduk kawasan utara Sarawak menggunakan istilah melayu lain dari yang digunakan di kuching.
Contoh;
1. Miri: iboh berolah, kelak bapak marah.
Kuching: iboh berolah, kelak bapak manas.
Baku: jangan buat perangai, nanti bapa marah.

Akan tetapi, keunikan dialek melayu Sarawak dilihat semakin berkurangan. Antara sebabnya adalah:
1. Pertembungan penduduk dari pelbagai tempat di Malaysia kerana semakin ramai orang merantau, sama ada suka atau tidak (contohnya lepasan KPLI dari semenanjung ‘ditikam’ ke pedalaman Sarawak atau sabah). Tambahan pula, pertembungan penduduk yang masing-masing memiliki dialek sendiri turut berlaku di dunia maya. Boleh jadi suatu hari kelak akan ada Esperanto de Malaysia.
2. Kurangnya penerapan istilah melayu Sarawak di kalangan anak muda. Misalnya kalau seseorang minta diambilkan pinggan, dengan mudahnya dia cuma menyebut ‘pinggan’, bukan ‘tapak’ walaupun pendengar itu juga orang sarawak;
3. Kurangnya kesedaran di kalangan orang melayu Sarawak untuk memperkasakan bahasanya sendiri – dalam aktiviti seharian selain aktiviti formal yang menggunakan bahasa baku sebagai medium;
4. kurangnya teks formal dalam bahasa melayu Sarawak kerana dirasakan tidak perlu. Mungkin jika Sarawak menjadi sebuah negara, perkara ini boleh diiusulkan, mungkin. Akan tetapi, menjadi bahasa utama pun mungkin menjadi isu sebab sekarang memang hampir tiada teks formal dalam dialek melayu Sarawak, menyebabkan ia kurang kelayakan berbanding bahasa lain. Kemungkinan kaum lain akan berasa tidak puas hati kerana mereka telah lama mengambil inisiatif tersebut (memperkasakan bahasa mereka), antaranya penerbitan akhbar dan majalah bahasa iban.


Itulah mungkin antara sebab mengapa keunikan dialek melayu Sarawak semakin hari semakin kurang dan sekali gus membuktikan bahasa berevolusi.

***
Beberapa istilah dalam dialek melayu Sarawak;
1. rupe mbah (Nampak gaya)
2. gaik (ambil)
3. ngabas (melawat)
4. pesik (tanggal)
5. tabir (tirai)
6. mujur joros (mujur)
7. nyelepat (ambil kesempatan)
8. sarah (kotak kayu)
9. kemaik (kotor)
10. menais (kotor)
11. kain cukin (tuala mandi)
12. bersikap (berkemas)
13. kalas (merah jambu)
14. gadong (hijau)
15. engkodok (ungu)
16. lego (buang)
17. jaber (tandas)
18. lanang (buaian)
19. padong (siling)

istilah asing yang sudah mantap;
1. mupok (move off)
2. gohet gostan (go ahead, goes turn)
3. raon (round)
4. enjos (exhaust)
5. enjas (adjust)
6. perempan (frying pan)
7. soba (absorber)
8. belon (kapal terbang)