Thursday 12 February 2009

Masa muda (remaja) ada dua kali


'hamidah... muda remaja.
Hamidah... Ayu jelita...'
Memang dalam banyak-banyak lingkungn usia, masa muda yang disukai manusia, atau dalam al-quran, al-insan; al-dahri. Muda bukan sebarang muda, muda remaja saat dicita. Kalau dibelek majalah yang ada temu ramah seseorang sudah agak tua, biasanya mereka akan siarkan gambarnya semasa muda: sekitar 20-an. Maklumat gambarnya pula: "wajah jelita puan sabariah (contoh) semasa muda", "ketampanan sarjan mahmud (contoh) pada tahun pertama bertugas dengan tentera".
Teringat pula dengan kata-kata seorang kaunselor di tempat belajar dulu, "kalau sekarang awak rasa awak hodoh, sepuluh tahun nanti awak jauh lebih hodoh dari sekarang". Itulah, kata dialah. Betul juga, ada yang kurang tepat juga. Bagi saya betul sebab dalam hadith tentang kisah seorang tua menangis sebab dia dapat tahu hanya orang muda remaja je tinggal di syurga. Lalu Rasulullah pun menjelaskan, "betul- sebab semua penghuni syurga umurnya dalam lingkungan 18 ke 23 tahun. Yang sudah melebihi usia 23 tahun akan menjadi muda kembali". Orang tua tadi apa lagi, jadi seronoklah.
Masa muda remaja bukan hanya sekali - tapi dua kali; sekali di dunia, sekali di syurga; asalkan beriman dan bertaqwa pada Allah.

No comments: